Kraków: Propozycja zmian w Strefie Płatnego Parkowania

  • Post category:Polska

Zarząd Transportu Publicznego opracował projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania. SPP ma zostać poszerzona o tereny Zabłocia i os. Podwawelskiego. Zmiany są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy od kilku lat domagali się poszerzenia strefy, mają poprawić komfort ich życia.

Reklama

Reklama

Fot. ZIKiT

 

Ponadto zróżnicowane zostaną opłaty za pierwszą godzinę postoju, w zależności od odległości od centrum miasta. Bliżej centrum – tam, gdzie dostępnych miejsc parkingowych jest mniej – opłaty będą wyższe. Dalej od Starego Miasta – niższe. Strefa miałaby obowiązywać również w weekendy. Projekt został opracowany na podstawie analiz zapotrzebowania parkingowego w Krakowie. Z propozycjami zmian zapoznają się obecnie radni miejscy.

Kraków od lat zwracał uwagę na brak możliwości różnicowania stawek w SPP w zależności od odległości od centrum oraz fakt, że blokowane ustawowo stawki wręcz zachęcają kierowców do wjeżdżania do ścisłego centrum miasta samochodami. Dodatkowo, ceny komunikacji miejskiej nie były wystarczająco konkurencyjne w stosunku do opłat parkingowych. Zwracali na to też uwagę mieszkańcy Starego Miasta i aktywiści. Zmiana ustawy pozwoliła na uregulowanie tej kwestii.

– Nowe stawki opłat wzrosną w porównaniu z obecnymi. Tych, stosowanych do tej pory, nie można było zmieniać od 2001 r. – wówczas ustalono je na sztywno bez możliwości waloryzacji. Wartość tych stawek w odniesieniu do siły nabywczej spadła o połowę od tamtej pory – zaznacza Łukasz Franek – dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Jednocześnie, przyrównując sytuację do rynku komercyjnego, zasadne stało się, że wyższa niż obecnie opłata za pierwszą godzinę postoju (ok. 8 zł) jest obecnie stawką pozwalającą na finansowanie działalności parkingowej. Mowa oczywiście o ścisłym centrum, tam gdzie zapotrzebowanie na miejsca postojowe jest najwyższe.

Jesienią 2018 r. na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadzono analizę popytu i podaży miejsc postojowych na obszarze SPP. Strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł za pierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne – 8 zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc. podaży. W tych podstrefach kierowcy najdłużej szukają też miejsca postoju.

Podstrefy, dla których proponowana jest stawka 5 zł za pierwszą godzinę postoju (6 zł za drugą, 7,20 zł trzecią, za każdą kolejną – 5 zł) to z kolei obszary o niższym zapotrzebowaniu na miejsca postojowe.

Włączenie nowych terenów miasta do SPP ma z kolei być reakcją na zachowania kierowców. Zabłocie jest silnie turystycznym terenem, na którym mieszkańcy mają kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Z kolei os. Podwawelskie dla wielu kierowców dojeżdżających do centrum pełni funkcję miejsca postojowego, co z kolei odbija się na komforcie życia jego mieszkańców.

Coraz większy ruch turystyczny powoduje, że także w weekendy mieszkańcy centrum miasta zwracają uwagę na problem ze znalezieniem miejsca postojowego. Konieczne jest zatem wprowadzenie SPP również w soboty i niedziele.

Z propozycjami zmian zapoznają się obecnie radni miejscy.