Zarząd Transportu Publicznego opracował projekt zmian w Strefie Płatnego Parkowania. SPP ma zostać poszerzona o tereny Zabłocia i os. Podwawelskiego. Zmiany są odpowiedzią na oczekiwania mieszkańców, którzy od kilku lat domagali się poszerzenia strefy, mają poprawić komfort ich życia.
Reklama
Reklama
Ponadto zróżnicowane zostaną opłaty za pierwszą godzinę postoju, w zależności od odległości od centrum miasta. Bliżej centrum – tam, gdzie dostępnych miejsc parkingowych jest mniej – opłaty będą wyższe. Dalej od Starego Miasta – niższe. Strefa miałaby obowiązywać również w weekendy. Projekt został opracowany na podstawie analiz zapotrzebowania parkingowego w Krakowie. Z propozycjami zmian zapoznają się obecnie radni miejscy.
Kraków od lat zwracał uwagę na brak możliwości różnicowania stawek w SPP w zależności od odległości od centrum oraz fakt, że blokowane ustawowo stawki wręcz zachęcają kierowców do wjeżdżania do ścisłego centrum miasta samochodami. Dodatkowo, ceny komunikacji miejskiej nie były wystarczająco konkurencyjne w stosunku do opłat parkingowych. Zwracali na to też uwagę mieszkańcy Starego Miasta i aktywiści. Zmiana ustawy pozwoliła na uregulowanie tej kwestii.
– Nowe stawki opłat wzrosną w porównaniu z obecnymi. Tych, stosowanych do tej pory, nie można było zmieniać od 2001 r. – wówczas ustalono je na sztywno bez możliwości waloryzacji. Wartość tych stawek w odniesieniu do siły nabywczej spadła o połowę od tamtej pory – zaznacza Łukasz Franek – dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
Jednocześnie, przyrównując sytuację do rynku komercyjnego, zasadne stało się, że wyższa niż obecnie opłata za pierwszą godzinę postoju (ok. 8 zł) jest obecnie stawką pozwalającą na finansowanie działalności parkingowej. Mowa oczywiście o ścisłym centrum, tam gdzie zapotrzebowanie na miejsca postojowe jest najwyższe.
Jesienią 2018 r. na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu przeprowadzono analizę popytu i podaży miejsc postojowych na obszarze SPP. Strefy, gdzie proponowana jest stawka 8 zł za pierwszą godzinę postoju (9,60 zł za drugą, 11,40 zł za trzecią, za kolejne – 8 zł) to obszary, w których popyt na miejsca postojowe przekracza 90 proc. podaży. W tych podstrefach kierowcy najdłużej szukają też miejsca postoju.
Podstrefy, dla których proponowana jest stawka 5 zł za pierwszą godzinę postoju (6 zł za drugą, 7,20 zł trzecią, za każdą kolejną – 5 zł) to z kolei obszary o niższym zapotrzebowaniu na miejsca postojowe.
Włączenie nowych terenów miasta do SPP ma z kolei być reakcją na zachowania kierowców. Zabłocie jest silnie turystycznym terenem, na którym mieszkańcy mają kłopoty ze znalezieniem miejsca postojowego. Z kolei os. Podwawelskie dla wielu kierowców dojeżdżających do centrum pełni funkcję miejsca postojowego, co z kolei odbija się na komforcie życia jego mieszkańców.
Coraz większy ruch turystyczny powoduje, że także w weekendy mieszkańcy centrum miasta zwracają uwagę na problem ze znalezieniem miejsca postojowego. Konieczne jest zatem wprowadzenie SPP również w soboty i niedziele.
Z propozycjami zmian zapoznają się obecnie radni miejscy.